czwartek, 19 kwietnia 2012

Pizza II - ciąg dalszy mojej przygody z Elementarzem Gotowania

"Pizza kupiona tak ma się do domowej, jak produkt seryjny do unikatowego." 


Życzenie na kolację było jedno: PIZZA. Dano mi tylko wolną rękę w wyborze składników i przepisu, bo to moja działka w tej rodzinie. Od jedzenia są moje głodomory.
I tak kolejny etap mojej przygody z "Elementarzem Gotowania" Izy Frycz. Pizza to placek chlebowy z najróżniejszymi farszami. Toteż autorka najpierw podaje przepis na ciasto, który jest niezmienny, a wierzch przykładowy. Ja wykorzystałam tylko przepis na ciasto, farsz to moja inwencja twórcza. Ciasto wyrosło tak pięknie, że starczyło na jedną wielką pizzę i na cztery pizzerinki, na które z ochotą rzucili się chłopcy na drugi dzień na śniadanie.






Składniki:
ciasto (podwoiłam składniki)
  • 600 g mąki
  • 40 g świeżych drożdży
  • 1 i 1/2 szklanki wody
  • 4 łyżki oliwy/oleju
  • 1 łyżeczka cukru
  • 1 łyżeczka soli
Połowę wody lekko podgrzej w garnuszku, dodaj rozkruszone drożdże, cukier i mieszaj, aż drożdże się rozpuszczą. Do miski wsyp mąkę, zrób wgłębienie, wlej drożdże i wymieszaj z częścią mąki łyżką. Wlej resztę wody, oliwę, dodaj sól i zamieszaj łyżką. A gdy mąką wchłonie płyn, zacznij energicznie ugniatać ciasto rękami. Najpierw ciasto oblepi palce, ale po chwili ugniatania stanie się gładkie, jednolite i nie będzie się już przyklejać do rąk (możesz lekko podsypać odrobiną mąki - ja "zamaczam" palce w mące i dalej ugniatam). Ciasto przykryj ściereczką i odstaw w ciepłe miejsce do wyrośnięcia, na ok. 30-40 minut.

farsz
  • puszka pomidorów bez skórki
  • 1 filet z kurczaka
  • 3 cebule
  • 300 g pieczarek
  • 200 g startego sera żółtego
  • kilka plastrów boczku
  • oregano
  • bazylia
  • czosnek
  • oliwa/olej do smażenia
Cebulę obierz, pokrój w talarki i podsmaż lekko na oliwie, posól.
Pieczarki umyj, pokrój w plasterki i wrzuć na gorącą patelnię. Odparuj, dodaj łyżkę oliwy i podsmaż na złoto, posól.
Pomidory z puszki pokrój.
Boczek podsmaż na patelni na chrupkie "czipsy".
Filet z kurczaka umyj, pokrój w kosteczkę, podsmaż na oliwie, dopraw solą, pieprzem i czosnkiem.

Ciasto po wyrośnięciu uformuj w placek. Autorka proponuje trzy sposoby: rozwałkować, rozciągnąć rękami lub wylepić blachę. Ja formę do piekarnika lekko posmarowałam oliwą i wylepiłam ją ciastem. Jak już wspomniałam, ciasta miałam tyle, że jedną blachę wylepiłam ciastem, a na drugiej uformowałam cztery pizzerinki. 
Omijając rant ciasta, równomiernie rozłóż składniki. Najpierw pomidory, a potem pasami układaj kurczaka, kolejny pas - pieczarki, kolejny pas - boczek. Na całość wysyp cebulę, posyp ziołami i serem.
Piec w 220 stopniach, około 20 minut.



smacznego

1 komentarz: